Naughty Dog’un sabırsızlıkla beklenen oyunu The Last of Us Part II sonunda çıktı. Çıkar çıkmaz da kullanıcılar tarafından olumsuz yorum yağdı. Oyunun Metacritic’teki kullanıcı puanı 3,3’lere kadar düştü.
Naughty Dog tarafından geliştirilen ve PlayStation için son yılların en çok beklenen oyunlarından birisi olan The Last of Us Part II, birçok gecikmenin ardından en sonunda yayımlandı. Başta oyun basınına gönderilen ve aşırı olumlu yorumlarla karşılanan oyun, geçtiğimiz günlerde oyuncular için de yayımlandı. Metacritic’te “oynanması gereken” rozetini almayı başaran oyuna, oyuncular tarafından düşük puan yağdırıldı.Şu an bu içeriği yazdığımız an itibariyle Metacritic’te 37 binden fazla kullanıcı tarafından puanlanan oyunun puanı, 3,6 iken yapılan 20 binin üstünde yorumun 14 bininden fazlası olumsuz yönde. Oyuna yapılan olumsuz yorumlarda oyunun “propaganda” içerdiği, “politik” ögeler barındırdığı yönünde ağır eleştirilere maruz kalmış. Özellikle bu tür yorumlarda odak noktasının oyundaki LGBT karakterler ve oyundaki işleniş yönleri olduğu görülüyor.
Bize kalırsa oyunun düşük puan bombardımanına tutulmasının sebeplerinden birisi de henüz oyun çıkmadan oyunla ilgili açığa çıkan bilgiler. Bilindiği üzere geçtiğimiz aylarda oyunun sonu da dâhil olmak üzere dev bir sızıntı gerçekleşti. Oyunun çıkmasını bekleyen ve ortaya çıkan bu bilgileri gören oyuncular tarafından da adeta intikam alırcasına oyuna olumsuz yorum yağdırıldı.
Şu anda yapacağım en uzun yorum olacak sanırım. Baştan söylüyorum ki bazı yerler spoiler içerebilir oraları spoiler arasına alacağım. Şimdi öncelikle ben bir PC kullanıcısıyım ve TLoU2 yi oynamadım. Fakat bu demek değil ki oyun hakkında genel bir eleştiri yapamam. Öncelikle beni linçlemeden, senin ne haddine köpek demeden önce bu oyunu oyuncular neden sevmemiş ona bir bakmanızı tavsiye ederim ondan sonra beni linçleyebilirsiniz. Bu yorumumda olabildiğince objektif olarak oyuncuların neden böyle düşük puan verdiğini dilimin döndüğünce açıklayacağım.
Öncelikle oyuncular aptal değil ve Neil Druckmann abimiz bunu acı bir şekilde gördü. İlk oyun neden sevildi sizce? Oynanış mı? Grafikler mi? Vuruş hissi mi? Müzikler mi? Yoksa hikaye mi? Evet bunların toplamı gibi gözükse de aslında ilk oyun hikayesi dolayısıyla aşırı sevildi. Ve bunu tamamlayıcı öğeleri müzik, oynanış vs. oldu. Oyun dünyasına uzak birine bile TLoU oynatsanız bile sevebilir. Neden sevebilir çünkü karakterlerle bağ kurup empati yapabilir. Ve karakterlerin duygularının benzerini yaşayabilir. TLoU2 de bu yok muydu elbette vardı ama bunun işlenişi çok berbattı. Oyun empati kurmanızı istemiyor adeta sizi zorluyor. Anla ulan bunun duygularını vicdansız köpek diyor. Anla neden böyle bir şey yaptığını diyor. Fakat bunu çok geç diyor.
-spoiler-
Oyuncuların çok sevdiği adeta bağ kurduğu bir adamı öldüreni neden bize çook sonradan oynatıyorsun eyy Neil Druckmann? Sen oyuncuları kafanda nasıl kurguluyorsun da böyle aptalca bir riske giriyorsun? Tamam herkes Joel un öleceğini bu yapımda az çok önceden biliyordu. Fakat bunu oyunun neredeyse başında gösterip sonra da öldüren karakteri oynatırsan oyunculardan da “Hassiktir ordan” gibi bir tepki alırsın. Nitekim de çoğu oyuncu buna kızgın. Ben intikam istiyorum diyor bana ne ne yaşadığından benim gözümün önünde niye böyle bir şeyi yapar diyor. Bunu nasıl oyunculara yedirebilirdi size söyleyeyim.
Abby karakterini oyunun en başından beri bize oynattırıp önce onunla bir bağ kurmamızı isteyebilirdi. Onun duygularına ortak olup onunla birlikte Joel abimize kin güdebilirdik. Ve oyuncular Joel u öldürdüğü zaman haaa derdi ve geçerdi. Fakat Neil abimiz ne yaptı? Joel u öldürttü. Üstüne de tükürdü. (Bu arada üstüne tüküren adamın Neil Druckmann’a aşırı benzediği yönünde iddialar dolaşmakta. Şimdi ben oyunu oynamadım ama bunun olasılığını göz önünde bulundurarak doğru olabilir diyebilirim. Çünkü Neil Druckmann “Bu karakteri ben yarattım ben de bitiririm üstüne de tükürürüm” gibisinden oyunculara bir mesaj da vermiş olabilir. Egoistçe bir davranış bana kalırsa.) Başka bir konu ise Ellie karakterini oynarken sürekli Abby’ye karşı kin beslettirip beslettirip oyunun sonunda adeta bir boss fight gerçekleştirip “De var git yoluna” dercesine canını bağışlaması. Şimdi burada bir mesaj da vermiş olunabilir evet fakat oyuncuya bu karaktere karşı kin beslettirip neden oyuncuya da bir seçim şansı sunmuyorsun? Niye o kadar uğraştırdın madem oyuncuları? Sormazlar mı sana? Nitekim olumsuz yorumların bir çoğunda da bunu görebilirsiniz.
-spoiler sonu-
Oynanış konusuna verilen genel yorum güzel olmasına rağmen hikayesi oyuncuları adeta wtf havasına soktuğu için bu oyun oyuncular tarafından yerin dibine sokuluyor. Bunu metacritic in kullanıcı yorumlarına bakarak da anlayabilirsiniz. SJW olayına ben girmiyorum çünkü linç bekleyen bir tayfa var. Fakat oyun dünyasında çoğu oyuncu LGBT olayına veya Feminizm e sıcak bakmıyor (Örnek Battlefield V) bunun da etkilediğini söyleyebilirim.
Genel bir kanıya ve şahsi düşünceme kalırsa eğer bu oyun 10/10 bir oyun değil bana kalırsa 8/10 gibi daha mantıklı davranabilirdi bazı şirketler. Fakat oyuncular gözüyle de bakılırsa bu şirketlere kinlenen oyuncular da olduğu için siz misiniz oyuna 10/10 verenler al 0 diyerek de puanlamaları yanlıştır bana kalırsa.
Umarım linç yemem ve umarım senin ne haddine gibisinden de yorumlar almam. Ben genel gördüğüm konuları belirttim. Zaten oyunu oynayamayacağımdan bu kadar kullanıcı yorumu okudum ve nedenini araştırmaya koyuldum.
Esenlikle kalın.